Budišov 2009

BUDIŠOV NAD BUDIŠOVKOU, 4. – 5. 7. 2009
 
 
      O víkendu 4. – 5. 7. začal prvním podnikem seriál Mistrovství a Přeboru ČR v soutěžích enduro. A začal velice netradičně a zvláštně. Jednalo se totiž o zkoušku nové disciplíny – endurosprintu. Vše se odehrálo v Budišově nad Budišovkou, městečku nedaleko Ostravy.
 
 
    Co je to vlastně ten endurosprint? Existuje několik variant, jak sprint pojmout. Pořadatelé v Budišovce vytyčili jednu vložku, která svým charakterem odpovídala endurotestu. A to bylo, co se trati týče, vše. Jezdec tedy ve stanoveném čase projel časovou kontrolu a zrovna najel na start testu. Absolvoval test a zajel do depa, kde vyčkal opět na svůj čas, aby mohl vyrazit znovu do téhož testu. Tak takhle ve zkratce fungoval endurosprint v Budišovce.
 
    Myšlenka poměrně dobrá, ale provedení pokulhávalo. Zvláštní ustanovení uveřejněné až týden před závodem, prováděcí ustanovení vyvěšené na oficiální vývěsce částečně popíralo zvláštní ustanovení atd. Startovní časy vyvěšené na poslední chvíli, stejně jako čas na absolvování jednoho kola. Pořadí startu v neděli, vyhlášení MČR po dobu závodu PČR… Korunu všemu nasadil pořadatel zkrácením sobotního závodu PČR o dvě kola v průběhu jízdy. Prý proto, že sanitka nemohla čekat, až my dojedeme...
 
   
Tomáš Macháček při výskoku
     
 
Startovní pole bylo rozděleno na dvě skupiny. První tvořili jezdci MČR, druhou potom „zbytek světa“ složený z jezdců přeboru, jezdců s licencí C a bezlicenčních. Pořadí startu bylo po oba dny stejné: první mistráci a po nich my ostatní.  
 
Trať obsahovala snad všechny prvky správného endurotestu. Část byla na motokrosové trati, část po lese, nechyběly přejezdy a průjezdy potoka, pořádná bažina, dlouhý a strmý výjezd, kameny, kořeny… Jeden okruh jezdci absolvovali za cca. 8 minut.
 
Sobota. V deset se na start postavila první trojice MČR. Mistráci měli na jeden okruh vypsán čas 20 minut. Bez problémů stíhali a o výsledcích se tedy rozhodovalo přímo na zkoušce. Ve čtvrt na dvě přišla řada na přebor. Startovali jsme rovněž po třech. Počasí bylo skutečně letní a v dusném odpoledni bylo závodění ještě více vyčerpávající. Na absolvování jednoho okruhu jsme měli dán čas 40 minut (bylo nás více, tak aby se na trať všichni vešli). Po absolvování testu jsme tedy zhruba půl hodiny čekali na další průjezd. Původně jsme měli jet 8 kol, stejně jako MČR. Ale v průběhu závodu došlo k již avizovanému zkrácení na šest kol. Pořadatel nedokázal pořádně vysvětlit proč a mezi jezdci pro toto rozhodnutí nenašel příliš pochopení.
 
   
Milan Macháček brodí „Budišovku“
 
 
V neděli se změnil směr testu, jeli jsme opačně než v sobotu. Start MČR se posunul na devátou hodinu. Přebor startoval také o hodinu dříve, tedy ve čtvrt na jednu. Navíc se zvýšil počet startujících v minutě na čtyři a pořadí se řídilo podle absolutních časů ze soboty. Tohle všechno znamenalo zkrácení času ze 40 na 25 minut na kolo. Startovali jsme opět za slunečného počasí. Těsně před startem do druhého kola se ale přihnal přívalový déšť. Trval asi 20 minut, po trati se valily proudy vody, než jsme dojeli do cíle kola, nebyla na nás nit suchá a z bot jsme mohli vylévat vodu s blátem. Pořadatel anuloval průjezd tohoto kola a přerušil závod. Počasí se umoudřilo a tak po vynechání jednoho průjezdu jsme pokračovali dál podle původního harmonogramu. Z tratě se stalo koupaliště, které se po každém průjezdu měnilo v kluziště. Teď si již pořadatel netroufl závod zkrátit a tak jsme se doklouzali až do cíle osmého kola.
 
Výprava AK Krkonoš byla tentokrát malá. Startovali pouze Milan a Tomáš Macháčkovi, oba v přeboru, třída E2. Škoda, že E2 byla nejvíc obsazená třída. Jet E1 nebo E3, byly by poháry. Takhle jsme zaznamenali umístění na konci první desítky. Milan byl vždy lepší a bodoval osmým místem v sobotu a sedmým v neděli. Tomáš dojel první den desátý a druhý den devátý.
 
Podle mého názoru není endurosprint špatnou volbou. Klasické soutěže nahradit samozřejmě nemůže, ale má co nabídnout. Na jezdce klade nárok na maximální soustředění a schopnost, dostat ze sebe v krátkém okamžiku co největší výkon. Divák se má zase pořád na co dívat. Nemusí čekat hodiny na další průjezd a vidí jezdce vícekrát. Jen by to chtělo trochu citlivější organizaci ze strany pořadatele a také aby národní sportovní autorita, tedy Autoklub ČR vydal řády pro tuto disciplínu.
 
 Další díl seriálu endura se uskuteční 1. – 2. srpna v Brankách u Valašského Meziříčí. Opět se bude jednat o endurosprint.
-tm-
 
   
Po dojezdu sobotní etapy – Milan a Tomáš Macháčkovi
TOPlist