Historie AK Krakonoš

     Podle vyprávění pamětníků a podle kusých informací z dokumentace je jisté, že Autoklub v jiné podobě existoval již v meziválečném období. Dochoval se zápis ze schůze Ligy motoristů a SKI klubu ze dne 4. ledna 1932, která se konala v hotelu Kirschner za účelem zajištění motoskijörinku na trati z Jilemnice přes Mříčnou, Peřimov a Víchovou zpět do Jilemnice. 

     Dá se tedy předpokládat, že organizovaná motoristická organizace zde byla již před válkou. Název Autoklub a vstup do Autoklubu republiky Československé se ovšem datuje až od roku 1946. Setrvání pod křídly republikového Autoklubu však nemělo dlouhého trvání a již v roce 1950 byl jilemnický Autoklub začleněn do Svazarmu. Po revoluci a pádu Svazarmu byl obnoven Československý autoklub,  jehož součástí se Autoklub Krakonoš stal v roce 1990.        

     Ve čtyřicátých, padesátých a na počátku šedesátých let Autoklub pořádal závody motoskijörinku. Od padesátých do poloviny sedmdesátých let pravidelně pořádal motocyklové soutěže, kdy se postupně z okresních a oblastních přeborů staly známé Krkonošské motocyklové soutěže zařazené do Mistrovství ČSSR a v letech 1968, 1969, 1971 a 1974 dokonce do Mistrovství Evropy (tehdy se ještě Mistrovství světa nekonalo). Vrcholem pořadatelské činnosti AK Krakonoš byl významný podíl při pořádání motocyklové olympiády, tedy Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěže v letech 1957, 1963 a 1972 s centrem ve Špindlerově Mlýně. V letech 1959 - 1961 pořádal Autoklub Cenu Krkonoš, což byly silniční závody motocyklů na okruhu Jilemnice, Roztoky a Martinice. V portfoliu pořádaných podniků nechybí závody pro malé motocykly, mototuristické soutěže a mnoho dalších.

     Po roce 1975 se činnost AK Krakonoš soustředila na soutěže automobilů v ekojízdě, na školy smyků a v neposlední řadě na Automobilové orientační soutěže (AOS), které se jezdí do současnosti jako Mistrovství ČR. V roce 1982 byl uspořádán první ročník závodů automobilů do vrchu na silnici Štěpanice – Benecko. Pravidelně se zde závodilo až do roku 1989. V roce 1996 byl závod obnoven díky spolupráci AK Krakonoš s panem Krámským a jeho týmem. Závodilo se zde až do roku 2000.

     V roce 2009 se AK Krakonoš vrátil k motocyklům a to především k motocyklovým soutěžím enduro, cross country a také motokrosu. Vznikl tým, který je složený jak ze zkušených jezdců, tak z mladých a nadějných jezdců, kteří pravidelně potvrzují svůj talent a píli a od kategorie hobby přes Přebor ČR postupují do Mistrovství ČR a od sezony 2012 dokonce do Mistrovství evropy. I nadále sledujeme výkony mladých závodníků a náš tým jimi doplňujeme. Fanoušci, diváci, ale i ostatní závodníci si již jistě zvykli na charakteristické červené dresy které vídají nejen na tratích, ale velmi často i na stupních vítězů.

     Po první "zkušební" sezoně se začaly dostavovat úspěchy. V roce 2010 získal Mirek Škaloud titul přeborníka ČR v cross country. V témže roce na druhém místě v Přeboru ČR enduro skončil Milan Macháček.

      V roce 2011 Honza Nosek celkově zvítězil ve třetí výkonnostní třídě ČR v motocyklových soutěžích enduro.

     Sezona 2012 přinesla další tituly. Přeborníky ČR se stali v jednotlivcích Matěj Hanuš (E1) a Honza Nosek (E2), vicepřeborníkem Milan Macháček (E3). Navíc trojice Matěj Hanuš, Honza Nosek a Honza Balaš naprosto jednoznačně získala prvenství v soutěži družstev!

     Pro sezonu 2013 se naši nejlepší jezdci přesunuli do Mistrovství republiky. Na medailové pozice se pravidelně prosazoval Honza Balaš, který v celkovém hodnocení MMČR enduro a endurosprint (pod hlavičkou AČR) získal bronzové medaile ve třídě E3. Tentýž jezdec pak táhl k úspěchu také družstvo v MMČR enduro družstev. Ve složení Honza Balaš, Matěj Hanuš a Lukáš Kučera vybojovali taktéž bronzové medaile! V MČR enduro (pod hlavičkou CAMS) se stal Jarda Křapka vicemistrem republiky (druhý ve třídě E3). Honza Balaš svými výsledky přesvědčil reprezentační manažery a startoval na Šestidenní v Itálii v národním juniorském celku (bohužel pro zranění kolene nedokončil). Lukáš Kučera byl nominován do juniorského týmu konkurenčního klubu, v jejichž dresu úspěšně Šestidenní dokončil v soutěži klubových týmů. Na "regionální" úrovni klub slavil zejména prvenství v soutěži klubů seriálu KTM ECC.

    V průběhu zimní přípravy na sezonu 2014 se Honza Balaš, tedy naše největší hvězda, rozhodl přijmout nabídku ekonomicky silnějšího týmu. V našem týmu však nadále působí v seriálu KTM ECC. I přes to se však dostavily další výborné výsledky. Miroslav Hanč vybojoval sedmé místo v Mistrovství Evropy enduro kategorie Veterán, Lukáš Kučera byl v šampionátu starého kontinentu třídy Junior E2/E3 osmý. V domácím šampionátu zacinkalo celkem šest cenných kovů z Přeboru. Zlato v endurosprintu Licence C získal Roman Vydra, zlato z endura Míra Hanč. Zbylé čtyři medaile mají hodnotu bronzu a postarali se o ně ve svých kubaturách Milan Macháček (1x enduro + 1x endurosprint), Jirka Salač (enduro) a Míra Hanč (endurosprint). V seriálu KTM ECC se podařilo obhájit prvenství v soutěži klubů.

        Ucelenou historii, tak jak ji sepsal tajemník AK Krakonoš pan František Kraus, naleznete ZDE.

 
Obr.: Budova Autoklubu  Krakonoš v Jilemnici
TOPlist