JILEMNICE 2014

JILEMNICE, 30. - 31. 8. 2014

 

   Obnovená tradice AK Krakonoš Jilemnice v pořádání motocyklových závodů zůstala i letos zachována. Světlo světla tak spatřil již šestý ročník Memoriálu Oldy Nývlta, který se konal o posledním prázdninovém víkendu. Nutno dodat, že opět byl součástí seriálu závodů cross country především pro hobby jezdce s názvem KTM ECC 2014. Memoriál byl jeho třetím zastavením, když na jaře se závodilo v Bozkově a začátkem srpna v Ohrazenicích.

   Pořádání závodu samotného opět přineslo řadu komplikací. Naštěstí se díky vstřícnému jednání s majiteli a nájemci pozemků podařilo dohodnout a konání závodů tak ohroženo nebylo. Samozřejmě k určitým kompromisům dojít muselo. Tím nejvíce viditelným byla změna příjezdové cesty. Umístění depa i tratě bylo totiž shodné s loňským ročníkem, ale přijet stejnou cestou se nedalo. Obyvatelé domu na křižovatce u silnice a současně jedni z majitelů pozemků, na kterých se závodilo, vyslovili přání, aby se do závodiště přijíždělo jinudy. Měli u domu plánovánu soukromou akci s množstvím pozvaných lidí a byli by neradi rušeni neustálým pendlováním vozidel, oblaky prachu, hlukem a podobně. Jejich přání bylo vyhověno a přijíždět se tak muselo jedinou druhou možnou cestou, která vede od Peřimovského mostu přes Jizeru. Cesta byla pro většinu „obytňáků“ a karavanů zcela nesjízdná i za suchého počasí, takže pořadatelům nezbylo nic jiného, než pozvat bagr a nechat navézt asi 16 tun drtě. Ani pak nevznikla žádná vyžehlená asfaltka, ale cesta byla sjízdná bez hrozby poškození vozu.


Ještě poslední přípravy...

   Trať samotná doznala proti loňsku jen několik kosmetických změn. Byly vynuceny záměnou některých polí, po kterých každoročně okruh vede, za jiná. Zachována zůstala zajímavá a pro zdejší závody již tradiční místa (sjezd „liščími norami“ a několik po sobě následujících výjezdů a sjezdů v „Holcově háji“), trochu byl pozměněn příjezd a odjezd od vloni nového průjezdu lesním kaňonkem a ve dvou místech se muselo využít polní/lesní cesty pro propojení. Celkově trať měřila cca. 11km, když se v pátek najížděla, trvalo kolo něco okolo 18-ti minut, v sobotu, když se trochu vyjela a zrychlila, jezdilo se kolo pod 15 minut.

   Centrum podniku (myšleno tedy pro diváky, tzn. občerstvení, párty stan s posezením a skákací hrad pro nejmenší návštěvníky) bylo opět na louce defacto uprostřed závodního okruhu. Navíc parkoviště pro diváky bylo zřízeno hned vedle depa pro závodníky a od stánků vzdáleno cca. 500m. Depo samotné se docela rychle zaplnilo a tak pořadatelé improvizovaně otevřeli druhé naproti přes cestu. Jak depo, tak parkoviště bylo na strništi, ale díky počasí nebyl se sjízdností problém.

   Když už jsem nakousl počasí, tak musím pochválit Krakonoše. Předpověď nebyla zrovna optimistická, nakonec však všechny zúčastněné trochu vody dohonilo až asi tak 20 minut před koncem sobotního odpoledního závodu (přeháňka tak na něco málo přes půl hodiny) a „smolit“ začalo i ke konci nedělního závodu. Pravda, sluníčka ani tepla jsme si zrovna neužili, nicméně buďme rádi, že to dopadlo alespoň takhle.


Rozprava

   Příprava závodu samotného (pokud pomineme vymýšlení trati, jednání s majiteli a nájemci pozemků, jednání s úřady apod.) započala ve čtvrtek odpoledne. Než padla tma, byla většina okruhu vyznačena a na poli byl nahrnut menší umělý skok. V pátek ráno vyrazili dvě party opět na trať („domlíkovat“ zbytek) a ostatní pořadatelé a dobrovolníci započali se stavbou stánků a posezení pro diváky. Odpoledne se již navážely zásoby pro občerstvení, vyznačil příjezd do závodiště a čekalo se na první návštěvníky. A nemuselo se čekat dlouho. Ještě v odpoledních hodinách začaly najíždět první karavany a obytné automobily. Od pěti hodin byl závodníkům dětských kategorií umožněn trénink pod dozorem rodičů. Sešlo se asi 12 dětí, které si řádně odzkoušely malý okruh. Ten byl pouze po strništi, prost jakýchkoliv překážek. „Zatěžkávací“ zkouška dopadla dobře a nezbývalo nic jiného, než se těšit na sobotní ráno.

   To začalo jako tradičně přejímkou. Trvala od 7:30 do 9:45. Ještě v průběhu přejímky pro hlavní závody, přesně ve třičtvrtě na devět, byl odstartován závod dětí. Ty byly rozděleny do kategorií dle objemu motoru (do 50ccm a do 65ccm) a každá skupina si odjela dvě samostatné rozjížďky po 15-ti minutách. Na start se postavilo v každé kategorii 8 odvážlivců.


Pan David má srovnáno

   V deset hodin proběhla rozprava ředitele podniku a vedoucího trati s jezdci a pomalu se vše schylovalo ke startu prvního závodu. Ten byl určen pro hobby kategorie E1, E2 a E3. Pan David (hlavní časoměřič) si všech 114 startujících srovnal podle tříd a průběžného pořadí do jednotlivých vln a v jedenáct hodin odmával start první z nich. Průběh závodu přinesl nejedno vzrušení a hodně napínavých soubojů. Po dvou hodinách byl máván konec. Pořádajícímu AK Krakonoš přinesla nejvíce trofejí nejslabší kubatura E1. Pro stříbro si dojel Michal Hanuš, bronz bral Roman Vydra a „brambory“ Radim Kava. Tomáš Kuřík dokončil osmnáctý (sám poznamenal, že již musí zprovoznit startér, protože nakopávat zdechlý čtyřtakt není nic příjemného – zvlášť když trucuje), Tadeáš Danihelka bohužel cíl nespatřil. V silnějších E2 dojel Adam Erlebach sedmý. Druhý zástupce, Jaroslav Šourek, bohužel šachovnicový praporek neviděl. Další poháry pro AK Krakonoš zajistil v nejsilnější třídě E3 druhý David Jirka a třetí Michal Kava.


Roman Vydra

   Odpolední závod přivedl na start zástupce kategorií Licence A, Licence B, Veterány a malorážky do 85ccm. Na trať vyrazili ve čtrnáct hodin v počtu celkem 71 „kusů“. Vítězství pro AK Krakonoš vybojoval v licencích A z KBS ÚAMK Unhošť hostující Honza Balaš. V téže kategorii dojel čtvrtý Jarda Křapka, Lukáš Kučera se do cíle nedostal (po nepovedeném startu, výstavním pádu v bažince a mohutné stíhací jízdě mu došel benzín). V béčkových licencích dokončil Míra Škaloud čtvrtý, Tomáš Macháček byl sedmnáctý. Posledním zástupcem v červeném dresu byl Míra Hanč. Tan startoval mezi veterány a vybojoval bronz. Tímto závodem skončil sobotní program. Někteří jezdci odjeli, ale spousta jich zůstala tábořit v depu.


Radim Kava v plném tempu

   I neděle začala přejímkou. Tentokrát byla trochu kratší, když trvala od půl osmé do devíti hodin. Ve čtvrt na deset proběhal „pidirozprava“ a vše se schylovalo ke startu. Jak je již v seriálu zvykem, všichni jezdci startovali ve společné rozjížďce. Ta odstartovala v deset hodin a čítala na 85 závodníků. A jak prořídlo startovní pole, tak prořídly i řady AK Krakonoš. A přišla k tomu ještě smůla. V kategorii E1, letošní výkladní skříni jilemnických, totiž z prvního místa musel odstoupit Radim Kava (ukroutil hřidélku řadící páky). A to nebylo všechno. Při pádu poškodil Michal Hanuš chladič své KTM-ky a musel se poroučet z medailových příček. Nakonec počkal před časomírou na uplynutí časového limitu. Tím byl klasifikován na patnáctém místě. Náladu tak vylepšoval především Roman Vydra, který vytrvale vodil zbytek startovního pole až do cíle. Bral tedy zlato! Tadeáš Danihelka dojel devátý. V E2 se dlouho na páté příčce držel Adam Erlebach. Bohužel musel ještě jednou tankovat a cílem tak projel jako šestý. Dokončil i Jaroslav Šourek na Suzuki DR 350, který byl třináctý. Michal Kava byl jediným zástupcem v E3 a dlouho naháněl Pavla Bujárka. Nakonec ho dokázal porazit a prosadil se tak na čtvrté místo. Poslední krakonošáci startovali v licencích A. Lukáši Kučerovi se opět nepovedl start, ale ještě během prvního kola se propracoval na třetí místo a to si pohlídal až do cíle. Jarda Křapka se již na start stavěl se značným sebezapřením a nakonec byl klasifikován na 13. pozici.


Červená záplava na stupních E1 - zleva: Michal Hanuš, Roman Vydra, Radim Kava

   V hodnocení klubů znamenaly sobotní bodové žně navýšení náskoku AK Krakonoš Jilemnice na čele průběžného hodnocení. V neděli byl přísun bodů výrazně tenčí. I tak by ovšem již více než stobodový náskok měl stačit na pohodlnou obhajobu loňského primátu.

  Hned po projetí posledního závodníka začali traťoví maršálové s úklidem značení okruhu. V depu mezitím proběhlo vyhlášení výsledků a předání pohárů a cen. Po odjezdu všech návštěvníků se sklidilo veškeré zázemí a na trať vyrazil traktor s radličkou, aby se co nejvíce okruhu srovnalo ještě pěkně „zatepla“.

   Ze strany pořadatelů zaznělo uspokojení nad faktem, že nedošlo k žádnému vážnějšímu zranění, nadšení nad veskrze kladnými reakcemi závodníků na trať i organizaci a spokojenost nad počtem zúčastněných jezdců a diváků. Děkují všem, kteří konání závodů podpořili, či vlastními silami přispěli k hladkému průběhu celého víkendu.


Mediální hvězda Michal Kava

   Navíc pan Král vytrvale běhal již od čtvrtka okolo tratě s kamerou a nejen ze závodů samotných tvoří nesmírně zajímavý, poutavý a kvalitně zpracovaný dokument. Pro případné zájemce bude připraven k prodeji.

   Závěrečný díl seriálu se odehraje v sobotu 20. září ve Vysokém nad Jizerou na zbrusu nové trati.

-tm-

TOPlist